Ressurser

Vi brenner for å dele god kunnskap

Last ned gratis webinarer

Bli med på våre gratis webinarer om vold i skolen! Som en del av vårt arbeid ved SNU - Senter for Nevrobiologisk Utviklingspsykologi, inviterer vi foreldre, omsorgspersoner og utdanningspersonell til å delta. Lær mer om emnet og få verdifull innsikt og verktøy.

Gratis webinarer:

  • “Hvordan forstå utfordrende adferd”

  • "Hvordan påvirke stressresponsystemet”

Bilde - Ung mann ser på webinar

Våre publikasjoner og mediaoppslag

Bok


Heftet
Utgivelsesår: 2020
248 sider
1. utgave
Bokmål
ISBN/EAN: 9788205534902

Boken har solgt i 6.000
eksemplarer og er trykket i
seks opplag. Den er på
pensum ved flere
høyskoler og universitet.

Fra uro til ro

Utfordrende atferd og barns muligheter for læring

Kaja Næss Johannessen, Ann-Karin Nielsen Bakken

"Fra uro til ro" er en uvurderlig ressurs for pedagogisk personale i skoler og barnehager som jobber med elever som har komplekse vansker. Bokens innhold er relevant i møte med alle barn og tar utgangspunkt i den nevrosekvensielle modellen utviklet av Dr. Bruce Perry. Denne modellen gir en grundig innføring i hvordan hjernens utvikling påvirker barns atferd og læring.
Forfatterne Kaja Næss Johannessen og Ann-Karin Bakken presenterer en kombinasjon av teoretiske begreper og praktiske anvendelser, som gir leserne verktøyene de trenger for å støtte barn med ulike utfordringer. Boken dekker temaer som stress og traumer, regulering av atferd, og viktigheten av et forutsigbart læringsmiljø. Gjennom konkrete eksempler og illustrasjoner viser forfatterne hvordan man kan skape positive endringer i klasserommet.
Enten det gjelder barn med utfordrende hjemmeforhold, spesifikke læringsvansker eller sosiale og emosjonelle problemer, vil denne boken hjelpe pedagoger med å forstå og tilpasse undervisningen for å fremme læring og trivsel for alle elever.

Vitenskaplige artikler


Johannessen, K. N., Bakken, A.-K., Hambrick, E. P. & Solbakken, O. A. (2024). Treatment Effects of

Introducing the Neurosequential Model of Therapeutics in a Norwegian Residential Treatment

Facility for Children Aged 7–13. Children, 11(5), 503. https://doi.org/10.3390/children11050503

Bakken, A.-K. (2022). Reduksjon i bruk av tvang ved en døgninstitusjon for barn og unge. Tidsskrift for

Norsk psykologforening, 59(6), 526-533. https://psykologtidsskriftet.no/node/24719/pdf

Nordanger, D. Ø., Gjestad, R., Solhaug, P., Andersen, A., Bræin, M. K., Johannessen, K. N., Lundegaard, A.,

Ormhaug, S. M., Andersson, G. J., Gran, J., Hafstad, G. S., Hanssen, T., Johansen, V. A., Simonsen, A.

H., Steinkopf, H., Johansson, E. R. (2021). Trauma and Development Education Monitor: et nytt

instrument for å måle traumekompetanse. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 58(12), 1022-1031.

https://doi.org/10.52734/Y6g8ru84

Radio


NRK Ekko - Å lykkes som lærer

NRK Radio (2024)

Færre utdanner seg til lærer, og mange erfarne forlater yrket. Hva skal til for å lykkes som lærer og skape trygge læringsarenaer?

NRK Ekko - Hvordan får du ungdom med lopper i blodet til å sitte rolig i klasserommet?

NRK Radio (2019)

Hvordan får du ungdom med lopper i blodet til å sitte rolig i klasserommet? Jo, med hjelpemidler som før var bannlyst i norske klasserom. Tyggis, pastiller og ball er bra når du skal lære!

NRK Ekko - Fersk forskning om hjernen hjelper traumatiserte barn

NRK Radio (2018)

Nå er det mulig å se synlige fysiske spor på bilder av en barnehjerne som er utsatt for overgrep, forteller psykolog Kaja Næss Johannessen. Men den nye kunnskapen åpner også opp for gode metoder for å reparere skadene. Reporter: Kaja Frøysa besøkte Østbytunet behandlingssenter i Lørenskog i Akershus.

Intervju og kronikker

Intervju


RVTS Sør - Med kjeft og disiplin risikerer vi å eskalere en allerede vanskelig situasjon

RVTS Sør - Siri L. Thorkildsen (2023)

Kjeft, konsekvenstenking og disiplin gjør det ikke noe lettere for barnet å møte forventningene den voksne har om hvordan barnet skal oppføre seg. Det er ikke hjelpsomt. Vi må heller ta et skritt tilbake og se på hvordan barnet prøver å hjelpe seg selv, og hvordan vi kan finne en annen måte barnet kan gjøre dette på uten å ødelegge for seg selv eller for andre.

Kronikker


Mekanismene bak skolevold, og hva som kan gjøres

Utdanningsnytt (2024)

Debatt: Ved å tilpasse skolehverdagen til barnas biologiske behov kan vi redusere vold og forbedre læringsmiljøet for både elever og lærere.

Vold i skolen – et symptom på uhåndterbart stress og krav fra alle kanter?

Utdanningsnytt (2024)

Debatt: Barn og voksne trenger pusterom, lek, refleksjon, tid til å være – så vi kan lære.

Hjerneforskning som kunnskapskilde

Psykologtidsskriftet (2024)

Debatt: Kritikk driver faget fremover, men vi må ta med det som er verdt å samle på.

Andre medier


Når ordene ikke virker, den tredelte hjernen

Folk Om (2021)

Episode 4 av Drage i magen handler blant annet om når barn ikke hører på oss. Kaja Næss Johannesen, forfatter av boka Fra uro til ro og psykologspesialist ved Østbytunet behandlingssenter forklarer hva det kan komme av når barn ikke hører på beskjedene våre. Vi får en kort innføring i den tredelte hjernen.

Stig In2 – The Neurosequential Model – Kaja Næss Johannessen

CLL - Pedagogik & lärarfortbildning, Åbo Akademi (2022)

Inlägg vid projektets avslutningskonferens där Kaja Næss Johannessen inom ramen för processen kring traumatiserade barn pratar om The Neurosequential Model – making everyday life easier for the child and the helper.

Anbefalte ressurser

Bøker


  • The Boy Who Was Raised as a Dog, 3rd Edition - And Other Stories from a Child Psychiatrist's Note

    Bruce D. Perry, Maia Szalavitz

    In this classic work of developmental psychology, renowned psychiatrist and the co-author of the #1 New York Times bestseller What Happened to You? reveals how trauma affects children-and outlines the path to recovery.

  • What Happened to You? - Conversations on Trauma, Resilience, and Healing

    Bruce D. Perry, Oprah Winfrey

    Oprah Winfrey and renowned brain development and trauma expert, Dr Bruce Perry, discuss the impact of trauma and adverse experiences and how healing must begin with a shift to asking 'What happened to you?' rather than 'What’s wrong with you?'.

  • The Deepest Well - Healing the Long-Term Effects of Childhood Trauma and Adversity

    Nadine Burke Harris

    National Health Information Awards winner

    Dr. Nadine Burke Harris was already known as a crusading physician delivering targeted care to vulnerable children. But it was Diego—a boy who had stopped growing after a sexual assault—who galvanized her journey to uncover the connections between toxic stress and lifelong illnesses.

  • Raising Kids with Big, Baffling Behaviors - Brain-Body-Sensory Strategies That Really Work

    Robyn Gobbel

    "All behavior makes sense"
    ''"It most certainly does not!", is probably your first reaction.
    Parenting and neuroscience expert Robyn Gobbel is here to reveal how all behavior, no matter how baffling, can be explained and remedied. You just need to look past the behavior and understand what's going on inside.

  • The Connected Therapist - Relating Through the Senses

    Marti Smith

    A book about an OT who studied Dr. Bruce Perry's work and Trust Based Relational Intervention (TBRI) and found healing for her own family and the families she serves. In this three part book, Marti discusses how trauma aware research transformed her own therapy practice from behavior to connection focus.

  • Sensory Healing after Developmental Trauma - The Connected Therapist’s Guide to Low-Cost Activities for Working with Children

    Marti Smith

    In using this resourceful guide, therapists can develop a comprehensive understanding of how trauma impacts their young clients'' brains and sensory systems. Filled with therapeutic strategies and activities tailored to specific regions of the brain, professionals will be able to optimise brain rehabilitation and improve sensory processing abilities.

  • Utviklingstraumer - regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi

    Dag Øystein Nordanger, Hanne Cecilie Braarud

    Utviklingstraumer Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi er en grunnbok som beskriver en ny forståelse av hvordan traumer i oppveksten kommer til uttrykk, og hvordan utsatte barn og unge best kan hjelpes.

  • Ivaretakelse av hjelpere - er vi ikke betalt for å tåle dette?

    Marie Haavik, Siri Toven

    Å åpne opp for menneskelig lidelse som en del av yrket, har omkostninger som det er viktig å bearbeide profesjonelt.

Nettsider


  • The Neurosequential Network's Stress & Trauma Series 

    The videos in this series with Dr. Bruce Perry are provided to view and share.  We have closed captioned each video. To change captions from English to another language, select "settings" (cog at bottom right), select “Subtitles/CC” then select “Auto-translate” and finally select the language of your choice.

    https://www.neurosequential.com/global-support

  • Hey there! I’M ROBYN!

    I translate the complex science of the Relational Neurosciences (that’s just fancy talk for the parts of the brain that keep us in connection with ourselves and everyone else) for helpers, healers, educators, and parents and make it practical, useful, ultimately- life changing. A student once described me as “Neuroscience with heart…wrapped in glitter and fun!”  Come along with me and you’ll learn useful tools that will help your child’s behavior and ultimately their connection to you — and themselves — improve.

    https://robyngobbel.com

  • Horten Kommune - HOPP-prosjektet

    HOPP-prosjektet har utviklet en stor idebank for aktiviteter knyttet til fysisk aktiv læring. I 2014 lanserte Helsedirektoratet nye anbefalinger for fysisk aktivitet for barn unge, voksne, eldre, gravide og kvinner etter fødsel. Anbefalingene er tydeligere enn tidligere og HOPP jobber for at alle barn og unge i Horten kommune skal ha minimum 60 minutter fysisk aktivitet daglig. Det satses særlig på å redusere stillesitting i barneskole.

    Ta kontakt med Hopp-prosjektet i Horten for å få tilsendt eksempler på aktiviteter til fysisk aktiv læring.

    https://www.horten.kommune.no/kommunalomrader/oppvekst/hopp-helsefremmende-oppvekst/skole/fysisk-aktivitet/

Andre medier


  • Reframing Classroom Discipline

    ThinkTVPBS (2023)

    Bruce D. Perry, MD, PhD - Principal of the Neurosequential Network - discusses why punitive, exclusionary and contingency-based disciplinary models in schools may be having the exact opposite effect they are intended to on students. He reframes discipline in the context of the neurobiology of distress and reward, proposing alternative tactics for educators and administrators.

  • Dr. Bruce Perry and the Power of Brief Relational Interactions in Changing Our Brains and Behavior

    Think Kids (2023)

    Dr. Bruce Perry, Founder of the Neurosequential Network, joins Think:Kids for a discussion on how brief relational interactions can change behavior and how Collaborative Problem Solving is an approach well suited to this need.

  • Oprah Winfrey & Dr. Bruce Perry in Conversation | SXSW EDU 2021

    SXSW EDU (2021)

    Oprah Winfrey and leading child psychiatrist and neuroscientist Bruce Perry, MD, PhD explore the impact of childhood trauma on who we become, the decisions we make, and how healing must start with one question 'what happened to you?' in anticipation of a new co-authored book of the same name. Winfrey and Dr. Perry focus on understanding how shifting the approach to trauma and allowing understanding of the past allows for an opening of the door to resilience and healing in a proven, powerful way.

  • Bruce D. Perry: Social & Emotional Development in Early Childhood [CC]

    Chicago Humanities Festival (2014)

    Each of us takes the same journey from birth to consciousness—but none of us recalls it. This early stage of life is crucial; Sigmund Freud famously obsessed over it, as do millions of parents every day. What goes on cognitively during that time, and what can parents—and other adults—do to further promote infant well-being? Join renowned psychiatrist Bruce D. Perry, recipient of the 2014 Dolores Kohl Education Prize, for this discussion of early-childhood brain development and its long-term importance.